Het belang van lokale media

De vloggende wethouder

Onze PvdA-wethouder Olaf McDaniel vlogt tegenwoordig. Die vlogs zijn vaak vermakelijk en soms zelfs interessant. De meest recente vlog gaat over het belang van de lokale media: “Over de noodzaak van lokale journalistiek”, in de woorden van de vlogger. D66 vindt lokale media ook belangrijk. Om dit te onderstrepen hebben we zelfs een punt in ons verkiezingsprogramma opgenomen. Daarover later meer.

Eerst de vlog; vol verwachting keek ik ernaar. Eens kijken waarom de PvdA de lokale media zo belangrijk vindt. De hoofdrol in de vlog is weggelegd voor Unity, onze lokale omroep. Ik citeer de vlogger: ”Zo levert Unity een belangrijke bijdrage aan de bekendheid van de lokale politici. En dat is belangrijk, want je stemt op wie je kent.”

Dat was het, veel meer kwam er niet. Volgens de PvdA (of moet ik zeggen de lijsttrekker?) is het belang, nee de noodzaak, van de lokale media dat zij bekendheid geven aan lokale politici. Niets meer en niets minder. Geen woord over standpunten, over inhoud, nee bekendheid van lokale politici. Dat wethouder McDaniel nogal vaak in de pers komt, dat was ons al opgevallen. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om een foto van een zonnepaneel of laadpaal in Leiderdorp te vinden waar de wethouder niet opstaat. Van Kooten en De Bie hebben ooit nog eens zo’n typetje gehad, ook wethouder. Ach, misschien moeten we de PvdA-wethouder voortaan maar McHekking noemen.

Het belang van lokale media volgens D66

D66 heeft als enige partij in Leiderdorp iets in het programma staan over lokale media:

“Journalisten brengen de lokale politiek naar onze inwoners en houden de politiek scherp. Ze maken daarmee onze democratie krachtig. D66 wil de lokale journalistiek versterken, zonder dat de onafhankelijke positie van journalisten hierdoor wordt aangetast, bijvoorbeeld door een fonds voor onderzoeksjournalistiek op te richten.”

Lokale media zijn in onze ogen onmisbaar. Zij behandelen lokale onderwerpen die de landelijke media laten liggen, zoals de Unity-presentator Leendert Beekman in de vlog ook terecht zegt. Maar vooral: zij controleren, net als de gemeenteraad, de uitvoerende macht in ons dorp: het college van burgemeester en wethouders. Maar daarnaast kijken ze ook kritisch naar de controleurs, naar de raad zelf. In een gezonde democratie is dat essentieel.

Een mooi voorbeeld is de column van Aad Rietveld in het Leidsch Dagblad van 27 januari. Daarin meldt hij dat de ogenschijnlijk sympathieke actie om Leiderdorp tot groenste stad van Nederland te promoveren ons dorp vele duizenden euro’s gaat kosten. Dat kan zomaar oplopen tot €20.000! Daar gaat ons geld voor de groenvoorziening dus aan op. Niet aan snoeien of maaien, niet aan onkruidbestrijding. Nee, aan het kopen van nutteloze prijzen om de prijzenkast in het gemeentehuis aan te vullen.

Die hadden we als raad gemist, de wethouder (niet de vloggende in dit geval) had natuurlijk gemakshalve de kosten even niet genoemd. Goed dat er nog iemand kritisch meekijkt dus.

Daar hebben we de lokale media voor nodig, om ons scherp te houden! Niet voor bekendheid van wethouders of andere ijdeltuiterij.

Gepubliceerd op 27-01-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018