Burgemeestersbenoemingen.

In een tweet laat de Leiderdorpse wethouder Wassenaar (VVD) weten dat hij overgelukkig is met de huidige, “democratische” burgemeestersbenoemingen.

Zoals bekend denken wij bij D66 daar een nuance anders over.

Hoe gaat dat in een normale democratie; zeg maar in de rest van Europa? Daar kiest de bevolking rechtstreeks, of via de volksvertegenwoordiging, de voorvrouw of –man. Iedereen kan zich kandideren en het is volstrekt duidelijk hoe iemand al of niet aan de macht is gekomen.

In Nederland gaat dat heel anders. De democratie van Wassenaar (VVD) ziet er als volgt uit.

Iedereen mag solliciteren. De commissaris van de Koning maakt dan vervolgens een selectie. Hij doet dat als ambtenaar van de Kroon buiten de provinciale staten om via een besloten oncontroleerbaar systeem.
Dan komt de gemeenteraad aan de beurt. Die benoemt een vertrouwenscommissie waarin iedere partij vertegenwoordigd is en waarin ook nog adviseurs als wethouders en gemeentesecretarissen kunnen zitten. Die gaan in het diepste geheim aan de slag. Uit de school klappen is strafbaar. Je fractie er in betrekken is niet toegestaan. Via een besloten oncontroleerbaar systeem komt er een voordracht van twee mensen.

Daar mag/moet de gemeenteraad dan ja op zeggen. Dat schijnt democratisch te zijn.

Wij bij D66 hebben een heel andere opvatting over democratie. Procedures moeten transparant en controleerbaar zijn. De Nederlandse burgemeestersbenoeming voldoet niet aan de eisen van een volwassen democratie.

Ed Grootaarts.

Gepubliceerd op 22-01-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018