“De honden blaffen, maar de karavaan trekt verder”

De beeldspraak van de bus, die onze lijsttrekker Jeroen Hendriks gebruikte in het lijsttrekkersdebat toen het over een mogelijk fusie ging, heeft heel wat tongen en (digitale) pennen losgemaakt. Laatstelijk bij het CDA (Leids Nieuwsblad van 15 maart).

Jeroen Hendriks zei, zich tot de Leiderdorpers richtend: “Wanneer de fusie-bus in de Leidse regio gaat rijden – en dat gaat hij, daar ben ik van overtuigd – welke partijen wilt u dan in die bus hebben? Partijen die met tegenzin instappen, mopperend achterin gaan zitten en af en toe richting chauffeur roepen dat hij niet zo hard moet rijden? Of partijen die vóórin de bus naast de chauffeur gaan zitten en die zeggen geef mij het stuur maar, want ik weet waar we naar toe moeten! Als u dat laatste wilt, kies dan op 21 maart D66. Want wij zijn niet bang voor de toekomst!“.

Alle beeldspraak gaat op gegeven moment mank, maar wat hij hier bedoelde was: wat kan Leiderdorp het beste doen, als in de regio ooit serieus gesproken gaat worden over intensievere samenwerking en mogelijk fusie? Zijn antwoord was: constructief meedenken en zorgen dat zoveel mogelijk van jouw wensen worden ingewilligd met het oog op de belangen van de inwoners van Leiderdorp.

Over nut en noodzaak van fusie kan iedereen zijn mening hebben, maar belangrijk is, dat daaraan de – niet altijd uitgesproken, maar daarom nog wel geldige – vaststelling vooraf moet gaan, dat het niet aan Leiderdorp is of het ooit tot een fusie zal komen. Leiderdorp kan natuurlijk niet in zijn eentje beslissen of er ooit tot fusie wordt overgegaan, maar Leiderdorp zal het op de langere termijn ook zeker niet zijn eentje tegen kunnen houden. Daarover gaan uiteindelijk grotere meerderheden en andere machten. Wij beslissen niet of en wanneer de bus gaat rijden.

Het beste wat Leiderdorp gegeven deze situatie kan doen, is onze wensen en goede ideeën inbrengen, en zo constructief mogelijk onderhandelen over de voorwaarden waaronder ooit daadwerkelijk tot fusie wordt overgegaan. En dit is wat Jeroen bedoelde met de bus, die op gegeven moment gaat rijden. En met “voorin naast
de chauffeur gaan zitten” bedoelde hij dus een constructieve opstelling. En daaraan zouden we kunnen toevoegen: omdat Leiderdorp zijn zaakjes op dit moment goed voor elkaar heeft, hebben we daarbij een ijzersterke onderhandelingspositie en gegeven onze positieve opstelling tot dusverre een grote gun-factor!

Het zal duidelijk zijn, dat niet eens instappen in de spreekwoordelijke bus bij D66 nog minder verstandig overkomt, dan mopperend achter in de bus gaan zitten (waarbij op de LPL gedoeld werd).

Maar het kan zijn dat de beeldspraak van de bus het CDA niet zo aanspreekt. Misschien zijn ze meer gevoelig voor de beeldspraak die ooit opgang maakte in eigen kring en waarmee het machteloos gesputter werd afgedaan van partijleden, die tegen de historisch onvermijdelijke samenwerking waren van de grote christelijke partijen in het CDA (waarbij ze ieder hun autonomie opgaven), namelijk: “De honden blaffen, maar de karavaan trekt verder”.

Gepubliceerd op 18-03-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018