Liggen de kliko’s straks naast de bloembollen?

Tegen beter weten in heeft wethouder Gardeniers(CDA) van de raad gedaan gekregen dat hij voor meer dan een ton aan bloembollen mocht kopen. Burgemeester Driessen(VVD) beschreef in die raad nog bloemrijk hoe je die moest planten. Wat een stralende verkiezingsstunt had moeten worden ligt nu te liggen op de gemeentewerf. Er was niet over nagedacht, planten in de berm van de Engelendaal kan helemaal niet en per Leiderdorpse inwoner is bijna vier euro verspild. D66 was in de persoon van Jeroen Hendriks de enige die waarschuwde dat dit verspilde moeite zou zijn. Lees zijn blog van 10 december hierover: we waren gewaarschuwd!

Er dreigt een nieuwe verspilling aan te komen. Wethouder McDaniel (PvdA) laat graag zien in het dorp hoe goed hij het wel doet. Hij is overal bij! Voortvarend bouwt hij aan een systeem van huisvuilscheiding. Drie bakken krijgen we. Voor papier, verpakkingen en groen en restafval brengen we weg naar wijkcontainers. Er is een proef bezig in het Heerlijk Recht en bij de Schansen.
McDaniel kan niet wachten om het in heel Leiderdorp in te voeren. Er zijn al voorlichtingsavonden die vooruitlopen op het slagen van de proef.

Vuilverwerking is bij uitstek gebaat bij een grote schaal. De regio zeg maar. Voor een deel werken we al samen maar ieder nog met zijn eigen invulling en hier dreigt iets ernstig mis te gaan.

Leiden, toch niet de kleinste speler in de regio, gaat nascheiden. Voor de burger gemakkelijk. Je gooit alles in één bak en bij de vuilverwerker worden plastic, metaal en restafval gescheiden. Scheelt in ophaalkosten, is volgens recent onderzoek even effectief en je hebt niet die geldverslindende infrastructuur en communicatie nodig waar Leiderdorp nu voor lijkt te kiezen.
Oegstgeest neigt er naar om te kiezen voor de Leidse methode.

Nu gaan de technische ontwikkelingen heel snel. Wat twee jaar geleden door de voorganger van McDaniel beschouwd werd als de juiste weg lijkt door de techniek te worden ingehaald. Dat is niemand te verwijten maar we hebben nu nog een kans om het geheel eens goed te overdenken. Samen met de andere regiogemeenten. D66 was ook voor het “omgekeerd inzamelen” maar beseft dat de werkelijkheid nu anders is.

Want weet u, stel je voor dat je nu die kliko’s al koopt, en dat dan volgend jaar blijkt dat je ze toch niet nodig hebt. Dat je toch samen met Leiden en Oegstgeest kiest voor een andere oplossing.
Dan heb je toch mooi een bergplaats voor al die bloembollen.
En een berg verspilde moeite en verspild geld.

Misschien nog even nadenken.

Gepubliceerd op 09-03-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018