Raar in de file staan; dat kan in Leiderdorp

Kent u die twee ex bus-sluizen in Leiderdorp? Een ligt er tussen de Spanjaardsbrug en de Splinterlaan u fietst er wel eens langs denk ik. De andere is minder bekend: hij ligt voor de flats aan de Zomerkade. Een mooie rolschaatsbaan tegenwoordig.
Beide punten hebben iets gemeen: ze zijn in een grijs verleden nuttig geacht en liggen er nog steeds. Bij mijn weten is er nooit een bus langs geweest, zeker de laatste jaren niet.

Leiderdorp ligt vol met dit soort plekjes. Kleine stukjes eenrichtingsverkeer onderbreken zonder objectieve oorzaak de weg, opeens ligt er een onmogelijke bocht of drempel in de weg, eertijds rustige wijkaders zijn stervensdruk geworden, drukke verkeersaders werden rustige woonstraten. De oorzaak is vaak terug te vinden bij de omwonenden die al of niet door effectief lobbyen een verkeerssituatie wisten te bevechten.

Daarom werd de Acacialaan heel rustig waar het vroeger een doorgaande weg was en leidde het eenrichtingsverkeer op de Van der Valk Boumanweg en de afsluiting van de Laan van Berendrecht tot de verkeerscongestie rond de drie scholen aan de Vronkenlaan/van Poelgeestlaan.

Als we als democraten langs de deuren gaan vangen we regelmatig signalen hierover op. Hoe logisch is het als je vanuit het Heerlijk Recht of de Oranjewijk naar de Stierenbrug wil en via het ziekenhuis moet rijden? Waarom hebben de bewoners van de van der Marckstraat en de eertijds drukke Splinterlaan meer recht op rust dan die op de Vronkenlaan?

In de tachtiger jaren dienden zich deze vragen al aan maar voormalig CDA wethouder Den Boeft voelde er niets voor om alles eens goed op een rijtje te zetten en planmatiger te benaderen. Het raadsduo Molkenboer (PvdA) en de Waard (VVD/D66) heeft toen eind jaren ’80 zelf maar een verkeerscirculatieplan gemaakt. Dat is nu nog steeds de blauwdruk voor verkeerskundig Leiderdorp.

Intussen zijn  veel andere zaken zijn wel veranderd in de tussentijd. We zijn bijvoorbeeld veel meer gaan autorijden, snelwegen zijn verbreed en autowegen aangelegd.  We hebben meer oog gekregen voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. En we hebben als inwoners stug doorgelobbyd bij de gemeente. Daardoor staan we nu soms op bepaalde plaatsen onnodig in de file, moeten we raar omrijden en zijn sommige plaatsen onnodig gevaarlijk.
Levert een hoop extra vervuiling en fijnstof op.

D66-lijsttrekker Jeroen Hendriks stelde op het lijsttrekkersdebat voor om opnieuw – maar dan integraal – naar de Leiderdorpse verkeerssituatie te kijken en het woud aan kleine, vaak storende, afspraken en afspraakjes te saneren.
Soms misschien vervelend voor deelbelangen maar ook die groepen mensen hebben uiteindelijk belang bij een beter functionerend geheel.

Doen dus, zo’n integraal masterplan voor het verkeer in Leiderdorp! Geen pleisters plakken maar genezen!

Gepubliceerd op 08-03-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018