Steun ons en help Nederland vooruit

Publicaties

De VVD campagne is begonnen

De VVD is er ook deze raadsverkiezingen weer vroeg bij. De verstrengeling tussen VVD en ondernemers betekent ook nu weer dat het reclamebudget omvangrijk is. Geruststellend is het niveau van de affiches.

Bij de vorige verkiezingen produceerde de VVD taalfouten, was tegen de bouw van een nieuw gemeentehuis in Wageningen, vandalen moesten betalen en het werd tijd voor cameratoezicht. Een beetje ondoordacht kwam het over, na de verkiezingen werd er nooit iets mee gedaan en het leidde bepaald niet tot verkiezingswinst.

Welkom in Leiderdorp zeggen de affiches nu en andere affiches vertellen in kleine letters dat je in de file staat als je dit kunt lezen. Ik las die affiche toen ik een paar seconden moest wachten voor het verkeerslicht om voetgangers de gelegenheid te geven over te steken. Als je even op iemand anders moet wachten sta je in het VVD denken in de file. Het denken over mobiliteit is teruggebracht tot autorijden.

Ik moest denken aan deze affiche tijdens de vorige raadsverkiezingen: “Auto’s veroorzaken geen files; slecht beleid wel”. Omhoog gehouden door in snoezige plooirokjes geklede dames die speciaal voor de gelegenheid bij de A4 uit de auto waren gestapt.

Het is zo pijnlijk als je dat ziet. De verkeersportefeuille is landelijk, provinciaal en hier in Leiderdorp al jarenlang vast in handen van de VVD. Zou de Leiderdorpse VVD, bijvoorbeeld Jan Suijkerbuijk, als hij weer eens boos twittert dat de Stierenbrug open staat of dat er file is op de A4 zich dat realiseren?

Dat de hoofdverantwoordelijke voor het kennelijk slechte A4 beleid VVD minister Melanie Schultz van Haegen is. Maar vooral dat hier in Leiderdorp VVD wethouder Kees Wassenaar al bijna een decennium verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld het kennelijk slechte verkeersbeleid op de Engelendaal.

De VVD ageert dus tegen de eigen wethouder en VVD-ers op andere niveaus. Dat is al vreemd maar het wordt nog vreemder als je je realiseert dat de Engelendaal niet zo lang geleden grondig is vernieuwd. De kans om met goede voorstellen te komen denk je dan. Van de kant van de VVD heeft niemand een idee mogen horen.

Doet Kees Wassenaar het dan zo slecht? Wat D66 betreft niet als het gaat om autobeleid. Wij hebben veel moeite met zijn eenzijdige focus op autoverkeer. Het heeft jaren geduurd voordat er bij de Winkelhof meer prioriteit gegeven werd aan kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers. Op de Santhorst handhaaft hij een chaotische warboel ten koste van ouderen. Rond scholen is de situatie vaak niet veel beter.

Maar dat Kees Wassenaar zo hard wordt aangevallen door zijn eigen partij is niet terecht. Dat heeft hij niet verdiend.
Het zou wel fijn zijn als hij zijn beleid wat meer zou richten op de kwetsbare verkeersdeelnemers. Een paar suggesties:

  1. Maak Leiderdorp fietsvriendelijker. Met name op het kruispunt bij de Spanjaardsbrug kan het een stuk beter. Maak de doorgang voor vrachtwagens daar bijvoorbeeld fysiek onmogelijk.
  2. Verbeter de verkeerssituatie rond scholen. Laat bijvoorbeeld de schoolzone voor de brede school west voor alle toegangen van de school gelden.
  3. Maak wijken aantrekkelijker voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Het Holtland is bijvoorbeeld erg geschikt voor het woonerfregime.
  4. Stap af van de verouderde rigide hantering van de inrichtingseisen van 30 km zones. In de Santhorst is best ruimte voor een drietal zebra’s. Dat vinden met name de ouderen prettig.
  5. De Ringweg Noord stevent af op een flinke meerprijs en de VVD en Kees Wassenaar steekt daarvoor zijn kop in het zand. Niet doen, dapper zijn, beleid kost geld!
  6. Neem nu snel een besluit genomen over de vd Marckstraat; dit is geen gezicht!
  7. Kom de bewoners van de van Poelgeestlaan snel tegemoet. Het contact is nu dramatisch. De bewoners hebben gelijk: er zijn ernstige fouten gemaakt.
  8. Het Engelendaal is slechts cosmetisch gerenoveerd; de onderlaag had ook moeten worden vervangen. Binnenkort moet het geheel weer op de schop kan.

 

Ed Grootaarts.

 

Ed Grootaarts.

Gepubliceerd op 21-10-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018