Wethouder gebakken lucht.

Olaf McDaniel (PvdA) is in Leiderdorp wethouder van onder andere sport en duurzaamheid. Hij doet dat naar eigen zeggen voortreffelijk en raakt daar niet over uitgesproken. Olaf is een welsprekend mens en het is vaak een genot om naar zijn betogen te luisteren.

Olaf is nooit te beroerd om zichzelf nog groter te maken door af te geven op zijn voorgangers. Dat zie je niet veel in de politiek. Je wordt er niet veel wijzer van als iemand praat over zijn voorgangers. Je hebt meer aan wat iemand zelf doet. Bovendien is het voor die voorgangers lastig om zich te verdedigen. Zij hebben vaak elders hun werk en niet meer zo makkelijk toegang tot de platforms waarop Olaf acteert. Sportief is het al helemaal niet.
Maar goed, sinds Olaf de scepter zwaait regent het nooit meer in Leiderdorp, wint RCL alle wedstrijden, halen onze schaatsers Olympisch goud en bestaat fijnstof niet meer.

De werkelijkheid is anders.

Die voorgangers van Olaf zijn Michiel van der Eng (D66) die hij ruim een jaar geleden opvolgde en Leo Maat van GroenLinks, sinds drie jaar wethouder in Wassenaar. Tussen Leo en Olaf zit Jeff Gardeniers maar die zit naast Olaf in het college en zo dapper dat hij die aanvalt, nee dat is Olaf niet.

Olaf heeft de duurzaamheidsnota van zijn voorganger Jeff Gardeniers mogen publiceren en nu is alles natuurlijk veel beter. Alleen het budget om alle schoons te realiseren ontbrak maar welsprekend als hij was praatte Olaf dat weg met de mededeling dat er heel veel geld verscholen zat in de rest van de begroting. Hij beloofde de raad voor de behandeling van de duurzaamheidsnota daarover duidelijkheid te geven. Die duidelijkheid kwam niet. Ook niet daarna. Tot afgelopen week Olaf duidelijkheid gaf: er waren ledlampen in lantarenpalen geschroefd en tijdens de discussie bedacht hij dat er ook elektrische auto’s waren aangeschaft.
Jammer Olaf. De auto’s rijden er al wat langer en de plaatsing van de ledlampen is geregeld in een beslissing van een voorganger van Olaf: hij heet Leo en is wethouder in Wassenaar. Gebakken lucht dus dat verhaal over die geweldig duurzame Olaf.

Maar dan de sport. Voor alle duidelijkheid: bij sport heeft de PvdA van Olaf het in Leiderdorp vooral over voetbal. Zelden of nooit over andere verenigingssporten en al helemaal niet over die 60% van de Leiderdorpers die niet in verenigingsverband sporten.
Maar nu we het dus toch over voetbal hebben: op 26 mei 2016 is er door de gemeente – de wethouder heette Michiel van der Eng (D66) – en RCL een akkoord ondertekend.

Olaf meldde tijdens het verkiezingsdebat dat hij zelf, hoogstpersoonlijk, een veel betere overeenkomst met RCL had bereikt. En dat is raar. Als je betere voorwaarden voor RCL hebt afgesloten dan treedt je buiten de kaders die de raad heeft gesteld. Als je meer geld aan RCL gaat geven dan ga je verder dan je financiële bevoegdheden reiken. Applaus van de RCL-ers die zulke dingen graag horen. Vragen uit de gemeenteraad die nu wel heel nieuwsgierig is geworden naar de inhoud van de geweldige deal van Olaf. Bart Hoenen (VVD) en Jeroen Hendriks (D66) wachten vol spanning op het antwoord.

Wilt u mijn voorspelling over de geweldige deal van Olaf McDaniel? Gebakken lucht!

Volgens het Leidsch Dagblad, de protestantse kerk en borden in het dorp gaat McDaniel binnenkort een stap verder. Tijdens een zorgdebat in de Scheppingskerk presenteert hij zich tot stomme verbazing van onder andere coalitiegenoot VVD als “zorgwethouder”. Dat is in het college is Angelique Beekhuizen (LPL).
Weer gebakken lucht dus.

Gepubliceerd op 22-02-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018