Regionale economie

Groei is geen doel op zich. Sociaal verantwoorde en duurzame economische groei is echter onmisbaar voor behoud van welvaart, welzijn en voorzieningen in een globaliserende wereld. De Leidse regio is de schaal waarop we moeten denken en doen. Er zijn te veel taken die Leiderdorp niet alleen aan kan. We willen niet platgedrukt worden tussen de grote economische regio’s Rotterdam-Den Haag en Amsterdam-Schiphol. Daarvoor moeten we regionaal de krachten bundelen.

Economische groei vraagt allereerst om beleid dat bestaande bedrijven, in onze regio met name het MKB, faciliteert en dat de Leidse regio aantrekkelijk maakt voor vestiging van nieuwe bedrijven en instellingen. Niet alleen voor de bedrijven zelf, maar ook voor hun werknemers, die wonen, groen, voorzieningen en bereikbaarheid belangrijk vinden. Het programma Economie071 (een samenwerking van de gemeenten in de Leidse regio en Katwijk met onderwijs- en onderzoekinstellingen), dat op al deze punten initiatieven ontplooit, zetten we met kracht voort. Goede voorbeelden zijn het Expat Centre en HUBspot voor startende ondernemers.